09/13 PERSBERICHT – Oneindige verspaningsmogelijkheden

‘Oneindige verspaningsmogelijkheden’

Tekst: Roeline Kuiper, Rotenco Communicatie & Organisatieadvies
Bron: Hightech en Innovatie-special, Leeuwarder Courant

In Friesland vind je parels van bedrijven. Warnier Metaal in Ijlst in zo’n prachtig voorbeeld. Hilbrand Pierik nam het bedrijf in 2006 over en staat wegens groei aan de vooravond van nieuwbouw op bedrijventerrein de Woudfennen in Joure.

De bevlogenheid van Pierik werkt aanstekelijk. ‘De omgang met klanten, het continue bedenken van nieuwe toepassingen, bewerkingsmethodes, de inzet van nieuwe machines en betrekken van het personeel in alles, is voor mij een ideale ondernemersmix.’

Maatwerk in verspaning

Warnier Metaal levert –met 17 fte- precisie onderdelen van diverse metalen en kunststoffen. ‘We maken onderdelen tot op 0.01 mm nauwkeurig. Onze groeimarkt is nu de zuivelsector, maar we leveren breed; van machinebouw en de openbaarvervoersector tot de voedings- en labaratoriumindustrie. Klantspecifieke hightech onderdelen, van prototypes tot kleine en middelgrote series’.

‘Door te investeren wekken we vertrouwen bij klanten en groeien we tegen de recessie in’, aldus Pierik. ‘Zo hebben we de afgelopen 3 jaar onder andere een 5-assig bewerkingscentrum van Mazak aangeschaft waarmee we meerdere vlakken tegelijk in gebogen vormen kunnen bewerken. Deze machine is vrij uniek in Friesland. Door jaarlijks nieuwe machines aan te schaffen en een robot voor het vullen in de avonduren, hebben we onze bewerkingsmogelijkheden en capaciteit vergroot.’

Scherp blijven

‘We investeren veel in personeel. Zowel het werk met de machines als het vereiste denkwerk zit hier tegen HBO niveau aan. Het werk is heel divers, mede door de mogelijkheden van onze machines en ons vakmanschap. Naast iedere machines staat een werkstation met 3D tekenprogramma zodat we snel en efficiënt kunnen programmeren. We moeten innovatief denken om de orderstroom aan te kunnen. Dat daagt ons uit, maakt ons scherp en daardoor blijven we ons ontwikkelen. Volgend jaar gaan we nieuw bouwen in Joure. Een bewuste keuze vanwege de uitstraling en centrale ligging van het industrieterrein. Dat dit mogelijk is hebben we hier echt met elkaar bereikt, dat is mooi.’

Fahrenheitweg 6