12/14 PERSBERICHT – ‘Nieuwbouw past als maatpak’

Warnier Precisiemetaal hoopt op nog completer en complexer werk

IJLST – Warnier Precisiemetaal uit IJlst verhuist naar Joure. De huidige werkplaats is niet groot genoeg en uitbreiden bleek geen optie. Met een nieuw pand groeit de vloeroppervlakte van de hal van 600 naar 1450 vierkante meter en wordt de kantoorruimte uitgebreid. De nieuwbouw is volledig volgens de bedrijfsfilosofie ontworpen. ‘We willen steeds moeilijker en hoogwaardiger werk binnenhalen.

Een rondgang door de huidige werkplaats laat zien waar momenteel de schoen wringt. De ruimte in de werkplaats is zeer beperkt. ‘Het is gewoon erg krap. Er is geen plek meer’, concludeert eigenaar Hilbrand Pierik. Zeventien werknemers werken met zo’n twintig verschillende machines. Het machinepark is modern en verhuist mee naar Joure. De laatste jaren is er nog geïnvesteerd in een vijfassig bewerkingscentrum van Mazak, een nieuw cam-systeem van OneCNC, een verticaal bewerkingscentrum van Haas en een BMO Proloader-robot. ‘We zijn hierdoor steeds in staat geweest om de technische prestaties van het bedrijf te verbeteren.’

Custom made

Warnier Precisiemetaal produceert hoogwaardige precisie-toepassingen voor diverse branches. ‘Onderdelen van machines voor diverse klanten in verschillende sectoren, van machinebouw tot de voedings- en de laboratoriumindustrie. Door deze brede klantenkring is ons bedrijf resistent voor de schommelingen in de economie. Er zijn immers altijd sectoren waar het goed gaat.’ Warnier karakteriseert zich door de hoge afwerkingsgraad van de verspanende bewerkingen. ‘De producten zijn van verschillende metaalsoorten of kunststof en allemaal custom made. De bewerkingen zijn nauwkeurig en complex, met kleine toleranties. ‘Onze klanten zitten in sectoren waar ze snel moeten kunnen reageren. Wij moeten dus flexibel zijn en ondanks de tijdsdruk moeten onze producten zeer betrouwbaar zijn.’

Hygiëne-eisen

Pierik nam in 2006 het bedrijf over van naamgever Peter Warnier. Door de jaren groeide het metaalbewerkingsbedrijf rustig. ‘We kochten nieuwe machines en hebben de uitbreiding steeds intern kunnen opvangen.’ Warnier Precisiemetaal speelt in op ontwikkelingen in de markt. Door de hogere eisen op bijvoorbeeld het gebied van hygiëne worden de vragen ook steeds complexer. ‘Vroeger waren we toeleverancier van de toeleverancier. Nu zitten we met de eindgebruiker om tafel en denken we mee. Als de klant op zoek is naar producten die wij nog niet kunnen maken, dan zoeken we naar bewerkingsmogelijkheden om toch op die vraag in te spelen. Met specifieke machines komt er ook bepaald werk los en kun je je blijven onderscheiden.’ De snelheid en betrouwbaarheid vormen volgens Pierik de belangrijkste verkoopmethode. ‘Op die manier houd je bestaande klanten vast en wordt onze naam van mond-tot-mond verspreid.’

Goede werksfeer

De krappe huisvesting noopte het bedrijf om rond te kijken naar een nieuwe locatie. Vanwege de centrale ligging en het hoogwaardige karakter van het bedrijventerrein, kwam Warnier Precisiemetaal in Joure uit. Daar wordt nu een pand gerealiseerd dat volledig past bij de bedrijfscultuur. ‘Onze werknemers moeten hun werk leuk vinden. Met een goede werksfeer kun je groeien. Daar hoort ook een ander pand bij. Het aantal werknemers blijft ongeveer gelijk. We willen door middel van automatisering de productie verder verhogen. Het kan immers altijd slimmer en efficiënter.’

Lees hier het volledige persbericht.

Warnier Precisiemetaal

Fahrenheitweg 6